Tržne raziskave imajo pomembno vlogo pri razvoju poslovnega načrta. Preprosto si ne moremo zamisliti resnega vstopa na trg, ne da bi ugotovili, kakšne so temeljne zakonitosti, ki na določenem trgu delujejo. Vendar pa niso vse tržne raziskave izdelane ad hoc (kot za poslovni načrt), ampak jih nekatera podjetja izvajajo tudi kontinuirano, kar pomeni, da predstavljajo ažuren vir informacij, ki vodstvu podjetja pomagajo pri sprejemanju poslovnih odločitev.
Tržne raziskave so usmerjene v zbiranje in analizo podatkov, ki čim bolj natančno opisujejo dogajanje na strani ponudbe in na strani povpraševanja. Toda kaj sploh lahko vodstvo v podjetju pričakuje od tržne raziskave? Odgovor je preprost: ekonomsko analizo stanja in zanesljivo podlago za napovedovanje prihodnjega razvoja trga. Zato je potrebno izvesti več različnih raziskovalnih aktivnosti, ki temeljijo na zbiranju primarnih in sekundarnih podatkov. Vsi tisti podatki, ki jih raziskovalci zbirajo sami z namenom, da odgovorijo na raziskovalna vprašanja, so primarni podatki. Običajno se zbirajo z anketami, intervjuji, opazovanjem, eksperimenti in drugimi metodami. Sekundarni podatki pa so tisti, ki so bili že predhodno zbrani, nahajajo pa se v bazah podatkov, ki so prosto dostopne (Ajpes, Surs, Eurostat, MDS, Banka Slovenije …), in v plačljivih bazah podatkov.
Tržne raziskave so usmerjene v zbiranje in analizo podatkov, ki čim bolj natančno opisujejo dogajanje na strani ponudbe in na strani povpraševanja. Toda kaj sploh lahko vodstvo v podjetju pričakuje od tržne raziskave? Odgovor je preprost: ekonomsko analizo stanja in zanesljivo podlago za napovedovanje prihodnjega razvoja trga. Zato je potrebno izvesti več različnih raziskovalnih aktivnosti, ki temeljijo na zbiranju primarnih in sekundarnih podatkov. Vsi tisti podatki, ki jih raziskovalci zbirajo sami z namenom, da odgovorijo na raziskovalna vprašanja, so primarni podatki. Običajno se zbirajo z anketami, intervjuji, opazovanjem, eksperimenti in drugimi metodami. Sekundarni podatki pa so tisti, ki so bili že predhodno zbrani, nahajajo pa se v bazah podatkov, ki so prosto dostopne (Ajpes, Surs, Eurostat, MDS, Banka Slovenije …), in v plačljivih bazah podatkov.
Eden izmed glavnih virov podatkov, ki jih mora raziskovalec znati izkoristiti, je konkurenca podjetij, za katere izvaja tržne raziskave. Konkurenco je potrebno znati opazovati in vedeti, kjer se nahajajo podatki o njej. Marsikateri podjetnik se sploh ne zaveda, kaj vse lahko raziskovalec izve o njem in njegovem podjetju ter kako pomembni so ti podatki za njegovo konkurenco, ki se bo v boj za tržni delež podala oborožena z učinkovitim orožjem tržne raziskave.
Tržne raziskave in nakupno vedenje Za trgovinska podjetja so prodajni prostori pravi laboratoriji za tržne raziskave, v katerih lahko raziskovalci trga izvajajo eksperimente. Ste se že kdaj vprašali, čemu dejansko služijo kartice zvestobe, ki vam prinašajo številne popuste? Ste mislili, da so to samo nagrade za vašo lojalnost? Seveda ne. Kartice zvestobe so pomemben informacijski vir, ki natančno beleži nakupne navade potrošnikov. Na podlagi teh informacij se izvajajo izjemno natančne tržne raziskave v segmentaciji trga. Vsaka kartica zvestobe je enolično določena, kar pomeni, da ima njen lastnik ime in priimek, datum rojstva in kraj bivanja ter še marsikatere druge osebne podatke.
Na podlagi tega lahko nakup posameznega izdelka pripišejo osebi, poleg tega pa še določijo dan in čas, v katerem je bil izdelek kupljen, in kombinacija drugih izdelkov, ki so bili kupljeni ob istem nakupu. Na podlagi teh podatkov se lahko zelo natančno določi osebnostni profil potrošnika, kar v nadaljevanju trgovcem in proizvajalcem omogoča prilagajanje izdelkov in tržnih strategij za pospeševanje prodaje.
Podobne sisteme za zbiranje podatkov in spremljanje nakupnih navad potrošnikov lahko na cenovno dostopen način implementirajo tudi manjša podjeta.
To so le nekateri primeri, kako se odvijajo tržne raziskave. V osnovi pa so tržne raziskave večplastna raziskovalna aktivnost, ki v sebi prepleta različne družboslovne discipline od ekonomije do psihologije in sociologije. Ne smemo pa pozabiti, da imajo tržne raziskave svoje trdo jedo, ki ga predstavljata matematika in statistika.
Preberite si več o tem v predstavitvi ponudbe podjetja Imperativ raziskave.
Podobne sisteme za zbiranje podatkov in spremljanje nakupnih navad potrošnikov lahko na cenovno dostopen način implementirajo tudi manjša podjeta.
To so le nekateri primeri, kako se odvijajo tržne raziskave. V osnovi pa so tržne raziskave večplastna raziskovalna aktivnost, ki v sebi prepleta različne družboslovne discipline od ekonomije do psihologije in sociologije. Ne smemo pa pozabiti, da imajo tržne raziskave svoje trdo jedo, ki ga predstavljata matematika in statistika.
Preberite si več o tem v predstavitvi ponudbe podjetja Imperativ raziskave.